Pokaz auta inspirowanego wyglądem kultowej Syreny podczas DPS Forum 2017

Ta informacja ucieszy miłośników polskiej motoryzacji – już niedługo na rynek trafi auto stylistyką nawiązujące do kultowej Syreny. O tym, skąd wziął się pomysł na stworzenie Vosco S106 mówi Maciej Pawlak, prezes Zarządu Fabryki Samochodów Osobowych Syrena S.A. w Kutnie.

Skąd pomysł na stworzenie samochodu VOSCO S106, wyglądem nawiązującego do kultowej Syreny?

Po raz pierwszy pomysł zbudowania od podstaw samochodu, który stylistyką swojego nadwozia nawiązywałby do legendarnych marek polskiej motoryzacji pojawił się w 2011 roku. Dzięki zaangażowaniu Pana Mieczysława Wośko, prezesa Zarządu Polfarmex S.A., polskiej firmy farmaceutycznej z siedzibą w Kutnie, a prywatnie miłośnika motoryzacji i kolekcjonera zabytkowych aut, oraz przy współpracy z Agencją Rozwoju Regionu Kutnowskiego, został ogłoszony konkurs stylistyczny pod hasłem „Reaktywacja polskiej motoryzacji”.

Konkurs wyłonił stylistów i designerów, którzy zaprojektowali bryłę nadwozia w wersji sedan, oczywiście z odniesieniami do kultowej Syreny. Trzy lata później powstała Fabryka Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. spółka, mająca zaprojektować oraz wdrożyć do produkcji nowy samochód osobowy. Zmieniona została koncepcja pojazdu. Postawiliśmy na auto w wersji hatchback z pięciodrzwiowym nadwoziem.

Premiera polskiego samochodu Vosco 106 zaprojektowanego w SOLIDWORKS na DPS Forum 2017 - pojazd inspirowany kultową Syreną. Konferencja SOLIDWORKS 2018

Model samochodu pojawi się na DPS Forum 2017, co z pewnością ucieszy miłośników Syreny. Kiedy jednak samochód trafi do produkcji, na jakim etapie są prace?

Samochód Vosco S106 jest w fazie budowy serii pilotażowej 6 sztuk samochodów, przeznaczonych do wykonania badań homologacyjnych. Jednostką wykonującą większość prac homologacyjnych jest warszawski Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Prace są zaawansowane, pozostało jeszcze trochę testów i badań, między innymi najbardziej chyba spektakularny – test zderzeniowy. Zakończenie homologacji planujemy na przełomie września i października. Po uzyskaniu homologacji konieczne jest oczywiście wprowadzenie drobnych zmian w pojeździe, służących m.in. poprawie jego ergonomii.

Niezbędne jest także wykonanie narzędzi i oprzyrządowania do produkcji małoseryjnej, ponieważ homologacja, o którą się staramy, pozwala na produkcję i sprzedaż do 1000 sztuk aut rocznie. Dopiero po przeprowadzeniu tych działań będziemy mogli myśleć o seryjnej produkcji. Do tego czasu skupimy się na krótkich seriach aut do prac rozwojowych, testów oraz celów promocyjnych.

Jak w swojej pracy wykorzystujecie oprogramowanie SOLIDWORKS i PDM?

SOLIDWORKS jest wykorzystywany zarówno do modelowania bryłowego jak i powierzchniowego wszystkich elementów konstrukcji nośnej pojazdu oraz nadwozia. W SOLIDWORKS stworzone zostało całe nadwozie, jak i główna część konstrukcji nośnej pojazdu wraz z narzędziami produkcyjnymi oraz oprzyrządowaniem spawalniczym. Aplikacja PDM służy nam do zarządzana dokumentacją i jest przydatna szczególnie w procesie archiwizacji zmian podczas homologacji.

Otrzymaliście też rządowe dofinansowanie w ramach konkursu INNOMOTO na budowę własnego auta elektrycznego. Czy możecie opowiedzieć więcej o projekcie?

Dotacja dla FSO SYRENA została przyznana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu sektorowego INNOMOTO (konkurs 6/1.2/2016/POIR), finansowanego ze środków Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój 2014-2020. Celem jest rozwój nowego modelu samochodu osobowego o napędzie elektrycznym, w oparciu o hybrydową konstrukcję nośną, stanowiącą wynik własnych prac badawczo-rozwojowych. Oparciem tego projektu będzie Vosco S106.

Premiera polskiego samochodu Vosco 106 zaprojektowanego w SOLIDWORKS na DPS Forum 2017 - pojazd inspirowany kultową Syreną. KFSO Kutno.

Nasze prace podzieliliśmy na cztery etapy. W pierwszym etapie skupiamy się na sprawach mechanicznych. Poprzez zastosowanie kompozytów i połączenia kompozytów z rdzeniem z innego materiału, chcemy zaprojektować, wykonać i przebadać lekką konstrukcję wytrzymałościową auta. W etapie drugim planujemy budowę prototypu samochodu elektrycznego. Postawiliśmy przed sobą dość ambitne zadanie. Chcielibyśmy aby nasz samochód był wyposażony w szybką ładowarkę w systemie europejskim, a także baterie akumulatorów pozwalającą na pokonanie ponad 250 kilometrów. W miarę możliwości chcielibyśmy zastosować polskie komponenty opracowane i produkowane w kraju. W etapie 3 i 4 zaplanowaliśmy budowę dwóch serii po pięć samochodów, szereg testów i badań, działań optymalizacyjnych dających na końcu samochód, który pozwoli na przeprowadzenie procesu homologacji oraz wprowadzenie auta do sprzedaży.

W ramach projektu planujemy współpracę z jednostkami naukowymi między innymi wspomnianym wcześniej, warszawskim PIMOT-em, a także Politechniką Łódzką i Uniwersytetem Jagiellońskim. Ogólnie projekt samochodu elektrycznego jest bardzo rozwojowy. Na całym praktycznie świecie angażuje się ogromne środki finansowe w rozwój samochodów elektrycznych, deklarowane jest wsparcie rządów państw, chcących ograniczania w przyszłości produkcji i rejestracji samochodów spalinowych. Cieszymy się, że także w Polsce pojawiły się konkretne postulaty wsparcia projektów elektromobilności. W tym miejscu chciałbym wspomnieć o dużym sukcesie Pana Damiana Wolińskiego, współpracującego z nami projektanta, który został jednym z czterech zwycięzców ogłoszonego przez Electromobility Poland konkursu na design polskiego samochodu elektrycznego.

Dziękujemy za rozmowę i do zobaczenia podczas DPS Forum 2017

Konferencja CAD 3D SOLIDWORKS 2017 - DPS Forum 2016

DPS Forum 2017 odbędzie się w środę, 18 października na stadionie PGE Narodowy. Więcej informacji o wydarzeniu, program konferencji i formularz rejestracyjny są dostępne pod adresem www.dpsforum.pl