Budowa bolidu klasy Formula Student – zespół projektowy PRz Racing Team

Bolid Wizualizacja PRz Racing

SOLIDWORKS EDU NA TORACH FORMULA STUDENT

Grupa zapaleńców, która podjęła się szalonego wyzwania – budowy bolidu wyścigowego. Połączyła ich pasja do motoryzacji, zbudowali wyścigowy pojazd i zadebiutowali na słynnym torze Silverstone – a to wszystko w ramach studenckiego projektu Formula Student.
Konkurs Formuła Student to prestiżowe zawody, w których każdego roku startują zespoły powstałe na uczelniach technicznych całego świata. Specyfika konkursu pozwala młodym projektantom na dużą dowolność, czego rezultatem jest wyzwolenie kreatywności. Skutkuje to przedstawianiem nowych rozwiązań inżynierskich.

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

Projekt rozpoczął się w 2012 roku, nie jest przewidziana data jego zakończenia. Budowany bolid został zaprezentowany po raz pierwszy w lipcu 2015 roku w zawodach Formula Student na torze Silverstone. W związku z cyklicznym charakterem zawodów, , od września grupa projektantów będzie kontynuować prace nad budową kolejnej wersji bolidu.

Zrzut ekranu projekt bolid solidworks

JAKIE BYŁY GŁÓWNE CELE PROJEKTU?

Celem projektu było zaprojektowanie i zbudowanie pojazdu wyścigowego, który mógłby wystartować w zawodach Formula Student. Są to elitarne zawody, do których przystępują reprezentanci uczelni technicznych z całego świata. Start w zawodach uwarunkowany jest zaprojektowaniem i wykonaniem profesjonalnego bolidu sportowego. Członkowie koła naukowego podczas pracy nad bolidem rozwijali umiejętności i wiedzę z zakresu mechaniki oraz zarządzania projektem – od stworzenia projektu przy pomocy oprogramowania 3D CAD, poprzez prowadzenie dokumentacji technicznej, aż po testy i produkcję.

PRZEBIEG PROJEKTU

Projekt rozpoczął się około 3 lata temu, kiedy grupa studentów z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej usłyszała o zawodach Formula Student i przy wsparciu uczelni postanowiła podjąć się wyzwania, jakim była budowa bolidu Formuły 1 w wersji studenckiej. Zakładając Studenckie Koło Naukowe, jego członkowie rozpoczęli pracę od podstaw – należało opracować koncept, zaprojektować oraz skonstruować profesjonalny wyścigowy pojazd, który będzie mógł wziąć udział w międzynarodowym cyklu zawodów Formula Student, organizowanym przez SAE International.

„Tak wymagające wyzwanie, umożliwia ambitnym studentom rozwój swoich zainteresowań, jak i możliwość zdobycia cennego doświadczenia. W zawodach startują reprezentanci największych uczelni technicznych z całego świata, a nagrodą dla najlepszych jest praca w załogach F1″ – mówi Bartosz Zborowski, lider sekcji marketingu Studenckiego Koła Naukowego Formula Student.

Największym wyzwaniem podczas realizacji kolejnych etapów projektu był brak doświadczenia poszczególnych członków grupy. Konieczne było znalezienie i wdrożenie odpowiedniego oprogramowania, które wsparłoby członków zespołu w ich pracy na każdym etapie działań. Wybór padł na SOLIDWORKS, który okazał się być niezastąpionym narzędziem podczas projektowania bolidu. Zaawansowane funkcje programu przydały się szczególnie podczas wykonywania testów i prób wytrzymałościowych.

Zrzut ekranu SOLIDWORKS Bolid Praz Racing

Fizyczna budowa pojazdu rozpoczęła się około rok temu. Pojazd został ukończony w planowanym terminie i wystartował w zawodach Formula Student w dniach 8 – 12 lipca 2015 roku na torze Silverstone. Bolid jest nadal testowany i udoskonalany. Członkowie koła naukowego planują jednocześnie dalsze prace oraz udział w kolejnych zawodach.

„Budowa pojazdu eksploatowanego na granicy możliwości jest dużym wyzwaniem, realizując które trzeba skupić uwagę nie tylko na maksymalizacji osiągów, ale także na bezpieczeństwie kierowcy i jego otoczenia. Każdy z elementów konstrukcji musi być dokładnie przemyślany, następnie zaprojektowany i przeanalizowany pod kątem wytrzymałości. Gdy przeprowadzone symulacje wykażą zasadność jego wykonania, kompletujemy potrzebne materiały, wykonujemy element i przeprowadzamy na nim stosowne testy – co często wymaga zniszczenia kilku egzemplarzy. Dopiero po zakończeniu tego etapu, podejmujemy decyzję o zastosowaniu lub przeprojektowaniu wykonanego podzespołu.” – mówi Bartosz Zborowski

DLACZEGO WYBRALIŚCIE DPS SOFTWARE POLSKA?

“Członkowie koła naukowego chwalą współpracę z DPS Software Polska przede wszystkim za profesjonalne wsparcie techniczne – DPS Software Polska oferuje szeroką gamę szkoleń, zapewnia dostęp do najlepszych i najnowszych programów. Ważnym elementem jest bieżąca współpraca przy rozwiązywaniu problemów.” – mówi Dominik Zborowski, jeden z projektantów.
“Profesjonalizm, fachowa i szybka pomoc. Jako team wyścigowy nie mamy czasu na błędy i problemy z obsługą oprogramowania, z DPS Software nie musimy się o to obawiać” – dodaje jego kolega, Dawid Rogala.

CO ZMIENIŁO SIĘ PO WDROŻENIU SOLIDWORKS?

Pytani o korzyści z wykorzystania oprogramowania SOLIDWORKS, studenci wskazują przede wszystkim na dużą oszczędność czasu oraz wyższą efektywność pracy. – “Nasze koło funkcjonuje dużo sprawniej, mamy ogromne pole do popisu i możemy każdą cześć do naszego bolidu dopasować wedle potrzeb projektu” – mówi Dominik Zborowski.

“SOLIDWORKS jest programem który wykorzystaliśmy do projektowania całego pojazdu. Program ten wykorzystujemy praktycznie codziennie. Zbudowany już pojazd jest odzwierciedleniem projektu, każda zmiana jest przenoszona na model 3D CAD” – mówi Bartosz Zborowski.Zdjęcie gotowego bolidu podczas DPS Forum na Stadionie Narodowym PGE Narodowy Warszawa“Wszyscy członkowie koła naukowego korzystają z programu SOLIDWORKS, co samo w sobie traktują jako cenne doświadczenie – Do korzyści z pewnością można zaliczyć to, że możemy poznawać, uczyć się i pracować na w pełni profesjonalnym oprogramowaniu, co daje bardzo dużo możliwości” – mówi Kamil Misiura, pracujący przy wykonawczej części projektu. Zauważywszy przydatność narzędzia, uczelnia wprowadziła zajęcia dydaktyczne, podczas których studenci mogą nauczyć się jego obsługi.

“Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie twierdzą, że wdrożenie oprogramowania przyniosło oszczędności czasowe i finansowe. Projektowane części są przeważnie drogie i nie moglibyśmy sobie pozwolić na badania wytrzymałości 100 egzemplarzy, w programie wykonują to za nas symulacje.” – mówi Wiktor Zychowski, mechanik. – Zaoszczędziliśmy mnóstwo czasu dzięki projektowaniu 3D – kontynuuje.

CIEKAWOSTKI DOTYCZĄCE PROJEKTU I WDROŻENIA

“Oprogramowanie pozwala najpierw w całości wirtualnie dopasować elementy, ich materiał i proces wytwarzania, aby je później wykonać i złożyć bez większej ingerencji w początkową koncepcję. To znacząco oszczędza: czas, pieniądze i materiał, a jednocześnie rozwija wyobraźnię i myślenie inżynierskie” – Dominik Zborowski, projektant.

“Pomimo znajomości programów konkurencyjnych i tak wybieram SOLIDWORKS ze względu na jego przyjazny interfejs i szeroki zakres możliwości pracy” – Dawid Rogala, projektant.

Zespół PRz Racing podczas szkolenia 3D CAD CAE SOLIDWORKS w siedzibie DPS Software Warszawa

“Program posiada bardzo przyjazny interfejs użytkownika. Skutkuje to tym, iż nowi członkowie koła mogą łatwiej nauczyć się obsługi programu. Bardzo rozbudowany samouczek pozwala na szybkie przyswojenie podstawowej wiedzy. Program jest dodatkowo bardzo popularny, więc łatwo znaleźć rozwiązanie napotkanego problemu w sieci.” – Bartosz Zborowski, lider sekcji marketingu.

Kontakt z zespołem:

PRz Racing Team
Politechnika Rzeszowska
biuro@przracingteam.pl
http://www.przracingteam.pl